شبکه های تورنت و اینکه طرز کار آنها چگونه است و اینکه چگونه میتوان از این شبکه ها با توجه به اینترنت کشور عزیزمون ایران که همیشه ی خدا یا قطعه یا سرعت بسیار پایینی داره فایل مورد نظر خود را براحتی دانلود کرده و از آن استفاده نمود. همانطور که میدانید سرویس دهنده های اینترنتی دونوع هستند که کاربران برای دانلود و یا آپلود کردن فایل های خود از آنها بهره میبرند.

  1. web hosting service
  2. Peer To Peer Network یا P2P

میباشند که در این مقاله توضیح مختصری در مورد وب هاستینگ میدهم و سپس درباره ی p2p یا همان peer-to-peer که اصل موضوع مقاله است صحبت میکنم.به طور کلی شبکه های وب هاستینگ شبکه هایی هستند که دارای یک سرور مرکزی میباشند و وقتی که شما درخواست دانلود فایلی را میکنید این درخواست به این سرور ها ارسال میگردد و فایل را در اختیار شما قرار میدهد اما در شبکه های پیرتوپیر اینگونه نیست و خود کاربران هستند که این شبکه ی بزرگ را ایجاد میکنند.به این معنا که خود کلاینت کاربران به عنوان مینی سرور کار میکنند و بخشی ز فایل ها را در اختیار هم قرار میدهند و این فایل ها به صورت پازل در کنار هم چیده میشوند و فایل کاملی در اختیار شما عزیزان قرار میگیرد.این ساختار شبکه همان ساختار شبکه های تورنت میباشد که باعث افزایش پهنای باند و به دنبال ان بالاتر رفتن سرعت دانلود میگردد.در این شبکه ها شما میتوانید اطلاعاتی را از کامپیوتری دانلود و یا به کامپیوتر دیگر اطلاعات را ارسال یا همان اپلود کند که در این نوع شبکه ها فضای حجم دیسک برای ذخیره سازی و یا اپلود فایل به اندازه ی مجموع کل هارد های کامپیوترهایی که در ان شبکه وجود دارند میباشد.یعنی اگر شما ده کامپیوتر که هر کدام 1ترابایت حافظه داشته باشند در این شبکه داشته باشید انگاه میزان فضای اپلود و ذخیره سازی شما معادل 10 ترابایت خواهد بود.در بسیاری از سایت های اشتراک فایل مثل رپیدشیر و … که مبنای کار انها وب هاستینگ است قابلیت دانلود با سرعت بالا به شرطی وجود دارد که شما یک اکانت خریداری کنید تا بتوانید با سرعت بالا دانلود خود را انجام دهید.مورد دیگه ای که باعث میشه که شبکه های تورنت بسیار بهتر از وب هاستینگ باشند این است که ممکن است سرور اون سایت قطع شود و یا اینکه فایلی که روی اون قرار دارد دچار مشکل شود و دیگر نتوانید ان را دانلود کنید ولی در شبکه های پیرتوپیر یا تورنت دیگر این مشکل را نخواهید داشت و احتمال این مشکلات در این شبکه ها صفر است.

شبکه های تورنت دو نسل هستند


  1. سرور و کلاینتی یا Client Server
  2. مدیریت غیرمتمرکز یا Decentralized

در این شکل نمایی از شبکه های torrent را مشاهده مینمایید:

Image

در مورد نسل اول این شبکه ها یعنی client server میتوان گفت که آنها دارای لیستی متمرکز در سرور خود بودند و که فایل تمام کاربران آنلاین در شبکه در آن وجود داشت.napster اولین سایتی بود که به روش بالا برای به اشتراک گذاری فایل ها استفاده مینمود اما به دلیل مسایل کپی رایت بسته شد اما بعد از مدتی دوباره شروع به کار کرد.نسل دوم یا همان decentralization زمانی راه افتاد که شبکه ی نسل اول متوقف شد و به دلیل شروع کار به همون سبک ولی با رعایت حق کپی رایت دوباره کاربران به این نسل از شبکه های تورنت حجوم اوردند و باعث ایجاد ترافیک زیادی در این شبکه شدند.متخصصان و برنامه نویسان برای حل این مشکل و رفع ترافیک آن پروتوکلی به نام fasttrack درست کردند که این مشکل را رفع مینمود.fast track مشکل nodeهارا حل کرد و ترافیک زیاد درون شبکه را کاهش داد در این نسل کامپیوترهای بزرگ کامپیوتر های کوچک را کنترل میکردند تا اینکه شبکه بزرگ و بزرگتر شد و کاربران به راحتی و بدون هیچ مشکلی search خود را انجام میدادند و ترافیکی مانع در کار آنها نبود.

در اين شبکه هر کاربر يک برنامه کلاينت داشت که مي توانست هم زمان هم براي دانلود و هم برای آپلود از آن استفاده کند هر کاربر با searchای که در اختيار داشت داخل ديگر کامپيوترها و در واقع کلاينتها دنبال فايل مورد نظر خود مي گشت و بعد از انتخاب فايل مورد نظر مستقيما ازهارد آن کامپيوتر شروع به دانلود مي کرد.در اینجا یک مشکل بزرگ بوجود آمد و اون این بود که اگر شما در حال دانلود یک فایل از کامپیوتر بودید و اون کامپیوتر افلاین میشد انگاه دانلود شما هم قطع میشد.برای حل این مشکل bittorrent را درست کردند به این صورت که وقتی شما در حال دانلود یک فایل هستید خود شما به یک server کوچک تبدیل میشدید و دارای آن فایل بودید و وقتی که کامپیوتر مقصد افلاین میشد دانلود شما قطع نمیشد.در این شبکه همواره شما در حال دانلود و اپلود به صورت هم زمان هستید چرا که وقتی کامپیوتر دیگر که شما از آن دانلود میکنید وسط دانلود افلاین شود اگر شخص دیگری بخواهد اون فایلی که درحال دانلودش هستید دانلود کند میتواند اون فایل رو از شما بگیرد پس به این شکل است که شما همواره در حال دانلود و آپلود میباشید.

در این عکس نحوه ی آپلود و دانلود در این شبکه نشان داده شده است:

Image

عاملي که bittorrent را منحصر به فرد مي سازد اين است که فايلها را ميان همه ی کاربراني که فايل را دانلود کرده اند يا در حال دانلود کردن هستند به اشتراک مي گذارد.از آنجا که بيت تورنت فايلها را به صدها بسته ي کوچک تکه تکه مي کند براي به اشتراک گذاشتن يک فايل لازم نيست قبلا کل آن را دانلود کرده باشيد.به محض اينکه بسته ي کوچکي از فايل را دانلود کرديد مي توانيد آنرا ميان همه ی کاربران به اشتراک بگذاريد.اين عاملي است که باعث سرعت شگفت انگيز دانلود کردن با بيت تورنت ميشود.براي دانلود کردن فايلي نظير يک ويديوي آموزشي، لازم است که شما ابتدا فايل تورنت آن را که داراي پسوند (torrent.) را يافته و دانلود نماييد و سپس آنرا با کلاينت بيت تورنت خود باز کنيد.فايل تورنت حاوي فايلهايي که ميخواهيد دانلود کنيد نيست، بلکه اين فايل به کلاينت بيت تورنت شما مي گويد که فايل مورد نظرتان روي کامپيوتر چه کاربراني وجود دارد و چه کاربراني در حال دانلود کردن آن هستند تا دانلود شما شروع گردد.

امنیت در بیت تورنت


در پروتکل بیت تورنت، به دلیل ماهیتی که دارد، همه نوع فایل با مخاطب‌های عام یا خاص پیدا می‌شود. ویروس‌ها و بدافزارها نیز از این قائده مستثنی نبوده و در شبکه بیت تورنت به وفور پیدا می‌شوند. برای مثال ممکن است کاربری به دنبال برنامه‌ای مانند فتوشاپ در این شبکه باشد. مطمئناً نتایج بسیار زیادی با یک جستجوی ساده پیدا خواهد کرد اما آیا همه فایل‌ها واقعا سالم هستند؟ قطعاً خیر. بسیاری از هکرها از شبکه بیت تورنت برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند و با انتقال بدافزار به جای فایل اصلی، موجب آلوده شدن کامپیوتر شخص می‌شوند. با توجه به این که فایل‌های موجود در این شبکه توسط افراد عادی سازماندهی می‌شوند، همیشه این خطر وجود خواهد داشت که فایل‌های آلوده‌ای بجای فایل اصلی دریافت کنید. از طرفی به دلیل این که در این شبکه برنامه‌های کپی شده بسیاری پیدا می‌شود، استفاده از آن در مناطق زیادی دارای محدودیت است. با این حال، خود پروتکل بیت تورنت و کلاینت‌های آن، برخی از امکانات امنیتی را به کاربران می‌دهند که مهمترین آن‌ها عبارت اند از:

  • رمزگذاری داده‌های فایل: کلاینت‌هایی مانند µTorrent و خود برنامه بیت تورنت امکان رمزگذاری داده‌ها را به کاربران می‌دهند. به این ترتیب داده‌ها درحین انتقال امن شده و خطراتی مانند Man-In-The-Middle به حداقل خود می‌رسند.
  • مطابقت امضاءهای امنیتی: اکثر کلاینت‌ها پس از دانلود بخش‌های یک فایل، امضای امنیتی فایل را با آنچه که امضای اصلی آن است مطابقت می‌دهند. به این ترتیب فایل در میانه راه در کامپیوترهای Seed و Peer نمی‌تواند دستکاری شود.
  • بلاکینگ آی پی: برخی از کلاینت‌ها و بسیاری از فایروال‌ها این امکان را به کاربر می‌دهند تا IP آدرس‌های خاصی را بلاک کند و مانع کانکت شدن آن‌ها به کامپیوتر وی شوند.

اینها تدابیر امنیتی هستند که برای این شبکه استفاده میگردد اما با بروز شدن بدافزارها و کشف راه های تازه تر باز هم میتوان این تدابیر امنیتی را دور زد و فایل ها را آلوده کرد.

برای دانلود کردن از شبکه های تورنت شما نیازمند داشتن نرم افزاری هستید که برای شما این کار را انجام دهد که معروف ترین آنها utorrent است که اگر مایل بودید نحوه ی کار کردن با نرم افزار و دانلود کردن با آن را برای شما عزیزان قرار خواهم داد. موفق و سربلند باشید

منبع :انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.